Ny riktning för färdtjänsten i Laholm och grannkommuner

Kommunerna säger upp färdtjänstavtal för att utveckla nytt samarbete.
Ny riktning för färdtjänsten i Laholm och grannkommuner
Kommunerna Laholm, Hylte, Halmstad och Falkenberg har gemensamt beslutat att säga upp det nuvarande färdtjänstavtalet med Region Halland, som gäller fram till 31 december 2027. Syftet är att tillsammans med Region Halland utveckla ett nytt avtal som bättre motsvarar dagens behov och ger kommunerna större inflytande över verksamheten, som de finansierar. För invånare som använder färdtjänst innebär detta ingen förändring under den nuvarande avtalsperioden.
Det nya avtalet ska möjliggöra ökad kostnadseffektivitet, bättre resursanvändning och större insyn i verksamheten. Arbetet med att ta fram avtalet påbörjas nu i dialog mellan kommunerna och Region Halland, med målet att det ska vara klart innan det nuvarande löper ut. Även Varbergs kommun, som omfattas av det nuvarande avtalet, har varit involverad i diskussionerna.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


